De dubbele standaard van Steracteur Sterartiest

Voor ik mijn eigen mening en bedenkingen induik, moet ik eerst een aantal zaken van de baan ruimen. De reden waarom ik überhaupt naar Steracteur Sterartiest ben beginnen te kijken is omdat ik best wel fan ben van Tinne Oltmans. Ik zag de eerste twee seizoenen van Ghost Rockers in mijn fascinatie voor jongeren-tv en volgde nadien vooral haar YouTube kanaal Oltmans en Rau. Tinne kan acteren, zingen en dansen en neemt de kansen die ze daardoor krijgt niet zomaar als een evidentie aan. Doordat ze in deze wedstrijd openlijk praatte over het bezoeken van een psycholoog en dat daar niets vreemd aan hoeft te zijn, is mijn respect voor haar alleen maar toegenomen. Ik begrijp dat deze wedstrijd niet gaat om wie het beste zingt, maar om wie de meeste stemmen krijgt. Ik wil geen enkele afbreuk doen aan de prestaties van eender welke kandidaat. Naar iedereen, hoedje af. Dat gezegd zijnde, waren bij de laatste vier de twee vrouwen, Ianthe en Tinne, zangtechnisch nu eenmaal beter dan de twee mannen, Sieg en Michiel. Er is in de wedstrijd geen enkele regel die zegt hoe moeilijk of hoe gemakkelijk de kandidaten het zichzelf moeten maken. Dat een Sieg, die niet zo’n brede range heeft, daarom vaak hetzelfde soort liedjes bracht, of dat een Michiel al vlug zijn genre vond, *show*, is daarom allemaal oké. Tinne ging duidelijk veel bewuster naar haar grenzen op zoek, heeft veel meer uitgeprobeerd, en heeft zich zo misschien zelf meer kunnen ontplooien en leren, maar heeft daarom niet de wedstrijd het slimst gespeeld. Daar kan ik allemaal mee leven. Maar waar ik het een beetje moeilijk mee heb en wat mij nu toch de pen doet pakken is dat de jury wel twee maten en gewichten leek te hebben… een voor de mannen, een voor de vrouwen.

©één

De laatste afleveringen hoorde ik mezelf al af en toe zeggen “bij mannelijke kandidaat X zouden ze daar nooit iets over gezegd hebben” wanneer er bij de vrouwen op foutjes – of laten we het ‘kansen tot verbetering’ noemen – werd gewezen. Zolang de mannen maar show gaven en het publiek voor zich wonnen, was het allemaal goed en wel. Er werd niets meer over de zang gezegd. De vrouwen, die voor zichzelf de lat qua zang al een stuk hoger legden, mochten zich dan toch aan een strengere feedback naast de performance verwachten. Maar nooit was het zo duidelijk als in de laatste aflevering deze week. Tinne en Michiel brengen beiden een ‘dansnummer’. Bij Michiel staan er dansers rond, worden er glitters gegooid, de jury prijst hem de hemel in en er wordt letterlijk gezegd: “De zang, ik ben zelfs gewoon op de zang vergeten letten.” Tinne staat alleen op het podium in een mooie witte jurk met voile, maar moet de performance verder helemaal zelf dragen. Gers laat weten dat haar timing niet helemaal juist zat, Kristel… zegt niets, en Ingeborg zegt: “Ik mis Sieg, die was StuBru, dit was Studio 100.” Ik viel omver en wilde op de barricade staan en tegelijk Tinne een dikke knuffel geven. Dus aan Michiel wordt een wild card gegeven van hoe hij zong omdat het een goeie show was, terwijl Tinne die van de productie dit keer geen dansers en glitters kreeg, te horen krijgt dat haar timing beter kon. Kristel impliceert door heel vreemd niets te zeggen dat het oerslecht was. Dat zwijgen deed volgens mij meer kwaad dan gewoon zeggen “het was minder mijn ding” of “je hebt al betere dingen gebracht”. En terwijl Tinne al weken verschillende genres uitprobeert en in alle eerlijkheid veel meer uitblonk in een volwassener Good God of Ik wil niet dat je weggaat dan in een jongere Teenage Dirtbag, ze een magische nieuwe dimensie geeft aan een hit als A Sky Full of Stars nadat ze om technische problemen opnieuw moest beginnen, bewees dat ze ballads als Wer Bisto of een breekbare I’m With You moeiteloos kan neerzetten, en compleet verraste met een edgier en donkerder Don’t let me down, plaatst Ingeborg ze nu ineens zonder veel poespas terug in het hokje ‘studio 100’ neer. Wauw, waar komt al die meedogenloosheid vandaan? En waarom werd er bij de mannen zoveel met de mantel der liefde toegedekt?

tinne oltmans steracteur sterartiest - een

©één

Ik ben niet de persoon die actief in een feministische groep als ‘Niet in mijn pretpark / Feminisme is voor iedereen‘ optreedt, maar ik vind het goed dat er anderen zijn die dat wel doen. Ik ben wel de persoon die zich vragen stelt bij onrechtvaardigheid, op gelijk welke manier. Ik heb geen antwoorden op mijn vragen hierboven. Ik kan alleen maar om me heen kijken en observeren wat ik waarneem, daar lijnen in proberen trekken. En dan moet ik toegeven dat wij vrouwen toch weinig aan elkaars kant staan. Concurrenten, dat zijn we. Of zo gedragen we ons, liever. We zien in de ander een bedreiging, want of ze zijn mooier, slanker, hebben meer vrouwelijke rondingen, worden vaker uitgenodigd, komen beter overeen met de baas, kunnen iets gewoon beter. Dus stappen we over elkaar heen, spreken we kwaad. En nee, ik wil niet iedereen over dezelfde kam scheren of clichés als die venijnige vrouwen en die nonchalante mannen in de hand werken. Dan doe ik net wat de jury ook doet: “Och, bij die mannen gaat het allemaal wel goed, bij die vrouwen kan het toch beter.” Kijk voor het tegendeel bijvoorbeeld naar het wederzijds respect dat zichtbaar was tussen Ianthe en Tinne of de acties die Yentl Keuppens en Shannen Van den Hoek (Coeur Belgique) voor Tinne voerden. De vraag blijft net, waar komt dat idee vandaan dat we elkaars concurrent zijn? Wie daar theorieën over heeft of kent van mensen die daar veel meer in onderlegd zijn dan ik, deel het gerust. Ik ben zelf die wedloop zo moe, maar kan er ook niet aan ontsnappen. Ik voel dat er over me heen gelopen wordt. Ik weet dat er kwaad over me gesproken wordt. Ik weet niet wat ik daar zelf aan kan veranderen, behalve dan dat ik voor mezelf bewust kan proberen dat niet met anderen om me heen te doen, of ze nu man of vrouw zijn trouwens.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Bekeken en beleefd, Tussen alle lachjes en gedagjes en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s