The Circle : de film beter dan het boek?

Gisteren kreeg ik de kans om The Circle in avant-première te zien. Ik was best benieuwd naar de verfilming van Dave Eggers zijn boek aangezien ik het onder de floppers van 2016 gecatalogiseerd had: al na enkele pagina’s vond ik dat de kritiek op social media er te dik op lag en er waren enkele verhaalelementen die me het boek deden wegleggen in plaats van me op het puntje van mijn stoel te houden. Ik heb het dan ook niet uitgelezen.


Misschien zou de film me dan wel kunnen overtuigen en het tweede ongelezen deel van het verhaal bijbrengen? De cast is om te beginnen al niet min: Tom Hanks zet zijn personage neer zoals we hem kennen, Emma Watson toonde eens iets anders dan haar betweterige Hermione/Belle interpretatie, John Boyega houdt ook zonder Jedi stand en Ellar Coltrane bewijst ook na Boyhood een plek te kunnen veroveren in Hollywood. Maar was het met deze knappe cast dan ook een goede film? Uit het deel dat ik las, werd in de film wijselijk alles wat ik vervelend vond weggelaten. Extra punten voor de film dus. Het einde – mij nog onbekend – was echter heel verwarrend. Welke boodschap willen ze hier nu mee brengen? Spreekt het zijn eigen kritiek niet juist tegen? Of wil het – ook al lijkt het hele verhaal daar heen te gaan – geen harde kritiek uiten, maar er enkel een kanttekening bij plaatsen? Ik was verward. 

Vanzelfsprekend rees toen ook de vraag of het einde in het boek net zo verwarrend is. Dus bladerde ik door naar het einde, las de laatste pagina’s van het voorlaatste hoofdstuk en het afsluitende hoofdstukje. Ook in het boek wordt het einde er snel bijgegooid en is het inhoudelijk niet wat je verwacht. Enkele details zijn anders, maar die veranderen de boodschap niet. Waardoor ik me ga afvragen of het einde niet eerder als psychologische thriller bedoeld is met een waarschuwend vingertje naar de toekomst, ook al lijkt het hele boek (of toch de helft die ik er van las) vooral een hele grote wijzende vinger en valt daar net een groot gebrek aan spanning bij te bespeuren.

Pleit de film met andere woorden voor het boek? Neen. Ik zou in dit geval nog eerder de film aanraden dan het boek, maar dan eerder omwille van de cast dan de plot. Sorry, Dave.

Dit bericht werd geplaatst in Bekeken en beleefd, Gelezen en geleefd en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op The Circle : de film beter dan het boek?

  1. Karen zegt:

    Ik had een heel andere ervaring met het boek, heb iedereen het ook aangeraden om net dat waarschuwende signaal op te pikken! En elke keer nadien, wanneer ik iets volgde over sociale mediakanalen of over wijzigingen in onze privacy, moest ik steeds weer denken aan hoe het boek dat toch allemaal lijkt te voorspellen (zij het op grootsere, minder subtiele wijze). Transparantie overal, we zítten al in De Cirkel, zonder doemdenkerig te willen klinken :).

Geef een reactie

