Dagen Zonder Vlees 2017 – meer plantaardig: 3 eindbedenkingen

 

Ik heb aan het begin van dit experiment altijd gezegd dat het om ‘zoveel mogelijk’ ging in plaats van de hele periode lang, en dat het niet echt mijn bedoeling was om veganistisch te worden. Met ongeveer 5 dagen op 7 plantaardig eten kan ik zeggen dat het tegelijk makkelijker en moeilijker was dan gedacht. Bovendien zijn een paar dingen zijn toch wel blijven hangen, ook enkele weken later.

img_2909

1) vegetarisch versus veganistisch

Wat onze warme maaltijden betreft, merkten we al vlug dat we veel vaker veganistisch eten dan we dachten. We koken zelden met boter en kiezen vaak voor volkoren pasta waar ook geen ei in zit. Eens je er wat bewuster mee omgaat is het voor deze maaltijden heel gemakkelijk om van vegetarisch naar veganistisch te gaan. Idem voor je lichte lunch met brood, soep, salades en beleg. Ik dacht dat ik kaas heel hard ging missen, maar dat valt eigenlijk heel goed mee.

img_2990

2) melkproducten versus lactosevrije producten

Ik was niet iemand die met plezier een glas melk dronk, maar ik deed wel melk bij de muesli, in de havermout en ik at bijna dagelijks (Griekse) yoghurt. Het kan ook puur toeval geweest zijn, maar de eerste dagen dat ik deze achterwege liet, had ik enorm veel last van mijn darmen. Ontwenningsverschijnselen? En of ze nu gerelateerd zijn of niet, enkele weken later merkte ik op dat ik nog zelden een opgeblazen gevoel heb, terwijl dat vroeger bijna dagelijkse kost was. Een collega vertelde me dat ze dit vaak aan melkproducten wijten. Ik ging wat op internet lezen en de meningen zijn verdeeld, zoals over alles wat met eten te maken heeft. Al las ik ook tussen de lijnen dat het vaak een kwestie is van individuele sturing. Ik denk dat ik het dus toch maar bij amandelmelk, rijstmelk en sojaproducten ga houden, ondanks de kritische noot die ook daarover kan klinken.

img_2720

3) thuis versus elders

Op doodgewone week- of weekenddagen lukte het ons aardig om enkel plantaardig te eten. De échte uitdaging zit er in wanneer je uit eten gaat, bij mensen thuis eet, of er op het werk met het een of het ander getrakteerd wordt. Zo goed als alle niet-plantaardige dagen in onze kalender zijn aan zo’n gevallen toe te kennen. Heel erg veel respect wie er voor kiest wél overtuigd en altijd plantaardig te eten, en dus ook op feestjes, persoonlijke uitnodigingen, werklunches, enz. vaak ‘nee, dank je’ zal moeten zeggen, een alternatief voorzien of honger lijden (nee serieus, hoe doen jullie dat?).

Dit bericht werd geplaatst in Tussen alle lachjes en gedagjes en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

