Op de boekenplank in februari 2017


Alice I Have Been – Melanie Benjamin

Alice I Have Been is de interpretatie van wat zich heeft afgespeeld tussen Charles Dodgson, beter bekend als Lewis Carroll, en Alice Liddell, zijn muse voor het nieuwsgierige meisje in Alice In Wonderland. Het verhaal achter deze bestseller spreekt op zich al genoeg tot de verbeelding, maar nog meer vraagtekens hangen rond de latere breuk tussen familievriend Charles Dodgson en de familie Liddell.

Melanie Benjamin was voor mij de ontdekking van 2016 en ook nu stelde ze niet teleur. Scènes uit het boek komen geregeld terug in mijn gedachten naar boven drijven en ik draag ze een warm hart toe, ook al wijzen de blijvende raadsels in de richting van het onaanvaardbare. Wat opnieuw de kunst én de kunde van Melanie Benjamin bevestigt in het neerzetten van complexe personages die je op je empathie aanspreken.

 

The Essex Serpent – Sarah Perry

Ik las dit boek op aanraden van een al even leesgierige vriendin met een heel andere leessmaak. The Essex Serpent was dan ook even wennen voor me, maar dat was precies waar ik naar op zoek was: iets anders. Het duurde even voor ik me ‘thuis’ voelde in de tijdsgeest waarin het geschreven was en ik de richting van het verhaal beethad. Nadien las ik een stuk enthousiaster verder en misschien is de onvoorspelbaarheid van de plot ook wel net de kracht van het boek.

Toch bleef ik een beetje op mijn honger zitten: er is een kluwen aan personages die volgens mij niet allemaal even belangrijk waren voor de voortgang van het verhaal en ook het einde knoopte de losse eindjes onvoldoende aan elkaar. Heb ik het graag gelezen? Ja. Zou ik het aanraden, niet meteen, maar misschien is het ook gewoon minder ‘mijn ding’. Het beste bewijs dat smaken verschillen.

Dit bericht werd geplaatst in Tussen alle lachjes en gedagjes en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Op de boekenplank in februari 2017

  1. Pingback: Op de boekenplank in april 2017 | rinivyncke

Geef een reactie

