Dagen Zonder Vlees 2017 – meer plantaardig: de challenge

Vanaf vandaag is het weer zover, Dagen Zonder Vlees (DZV) gaat van start t.e.m. 15 april, ook wel bekend als de vastenperiode. Maar DZV gaat al lang niet meer om vasten, jezelf dingen ontzeggen omdat het een opoffering zou zijn. Het gaat juist om iets positiefs bijdragen, zoals de tagline het ook zo mooi omschrijft: ‘samen duurzamer eten’. Samen onze ecologische voetafdruk verkleinen dus. Je hoeft ook niet meteen all the way te gaan, en het gaat er ook niet om je te overtuigen vegetariër te worden, het gaat er om dat alle kleine beetjes helpen: samen minder vlees en vis eten, zelfs 1 dag telt. Je bepaalt dus zelf je eigen doel. Of je doet gewoon mee, vult de kalender in en ziet wel waar je uitkomt.

p1070396

Aangezien ik zelf al jaren vegetariër ben, dacht ik eerder over DZV als iets dat ‘geen uitdaging meer’ was. Daarom ging ik naar andere ‘uitdagingen’ voor mezelf op zoek: geen chips, geen cola, meer fruit. Maar daar had ik het dus ergens bij het verkeerde eind. Ik kwam weer uit bij het vastenidee en jezelf dingen ontzeggen waar je moeilijk zonder kan. Toch kreeg ik een maand geleden de vraag of ik ook dit jaar weer een nieuwe uitdaging zou bedenken tijdens DZV. Dus ging ik aan het denken, écht aan het denken, en begon ik te spelen met het idee iets met veganistisch eten te doen.

Ik begon dus een trage zoektocht. Af en toe eens googelen, af en toe over mijn idee vertellen en zo al eens een onverwachte tip krijgen, af en toe door nieuwe kookboeken bladeren, af en toe eens nadenken over een maaltijd die we aten en hoe vegan die was, af en toe eens een etiket grondiger lezen en kijken wat daar nu echt allemaal inzit, af en toe eens een nieuw plantaardig product of een nieuwe groente proberen… en plots is het daar. Ben ik helemaal voorbereid? Nee. Ben ik me al wat bewuster van wat het is plantaardig te eten? Dat wel. Wat ik de afgelopen maand vooral al geleerd heb, is dit:

  • op zich eten wij al verbazend vaak plantaardig
  • brood kan perfect
  • sojaproducten in plaats van zuivel vind ik vaak zelfs lekkerder
  • er sluipt vaker ei in een product dan je denkt
  • de grootste uitdaging voor mezelf is sowieso kaas

Daarnaast ging ik ook het gesprek aan met een kennis die net als haar vriend veganistisch eet. Binnenkort trouwen ze en de hele catering zal veganistisch zijn. Dat kan ik alleen maar toejuichen: wat een geweldig moment om hier een breed publiek mee in contact te laten komen! De gasten moeten er zelf helemaal niets voor doen, alleen maar smullen en van het feest genieten. Wat ik uit dat gesprek vooral meenam is dat je heus niet naar gekke biowinkels hoeft te beginnen gaan als je plantaardig wil eten. Als je wat nadenkt, vind je veel ook al in je gewone supermarkt. En wat mijn kaaszorgen betreft, gaf ze me vooral deze tip mee, die ik eerlijk gezegd nog moet bestellen.

Ik zie het dan ook vooral als een bewustmakingsperiode. Wat zit nu eigenlijk waar in, hoe afhankelijk zijn we eigenlijk van wat dieren ons bezorgen? Het is met andere woorden niet mijn bedoeling om ook echt veganistisch te worden. Gaan we dus voor veertig dagen plantaardig? Nee. Gaan we ons best doen het zoveel mogelijk te doen? Dat wel. En kom ik onderweg producten en recepten tegen die me wel liggen, zoveel te beter, dan kunnen die best een deel van onze gewoonlijke eetroutine worden.

Meer weten over Dagen Zonder Vlees? Geïnteresseerd of meer inspiratie nodig? Neem zeker eens een kijkje op hun eenvoudige maar doeltreffende website.

Dit bericht werd geplaatst in Tussen alle lachjes en gedagjes en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Dagen Zonder Vlees 2017 – meer plantaardig: de challenge

  1. Pingback: Dagen Zonder Vlees 2017 – meer plantaardig: eerste bedenkingen | rinivyncke

  2. Pingback: Dagen Zonder Vlees 2017 – meer plantaardig: uit eten | rinivyncke

  3. Pingback: Dagen Zonder Vlees 2017 – meer plantaardig: 5 blogs, 5 recepten | rinivyncke

Geef een reactie

