Op de boekenplank in 2016

December Phantasialand Christmas tree and caroussel

Look Back December

Op de boekenplank in 2016

In 2016 tikte ik netjes af op 20 gelezen boeken, samen goed voor maar liefst 8089 pagina’s leesvoer.

1. Stefan Hertmans – Oorlog en terpentijn (fictie)
2. Joseph Boyden – The Orenda (fictie)
3. David Kirby – Death at Sea World (non-fictie)
4. J.K. Rowling – Harry Potter and the Philosopher’s Stone (fictie)
5. Griet Op de Beeck – Kom hier dat ik u kus (fictie)
6. Veronica Roth – Insurgent (fictie)
7. Caryl Phillips – The Lost Child (fictie)
8. Oliver Burkeman – The Antidote: Happiness for people who can’t stand positive thinking (non-fictie)
9. Robert Galbraith – The Cuckoo’s Calling  (fictie)
10. Melanie Benjamin – The Swans of Fith Avenue  (fictie)
11. Robert Galbraith – The Silkworm (fictie)
12. Truman Capote – Other Voices, Other Rooms (fictie)
13. Robert Galbraith – Career of Evil (fictie)
14. J.K. Rowling, Jack Thorne, John Tiffany – Harry Potter and the Cursed Child  (fictie, theaterstuk)
15. Stephen Kelman – Pigeon English (fictie)
16. J.K. Rowling – Harry Potter and the Half-Blood Prince (fictie)
17. Jonathan Safran Foer – Here I Am (fictie)
18. Maureen Johnson, John Green, Lauren Myracle – Let It Snow (fictie)
19. Melanie Benjamin – The Aviator’s Wife (fictie)
20. Karen Swan – Christmas at Clardige’s (fictie)

 

Mijn 3 floppers van 2016

The Circle van Dave Eggers, sowieso, dat heb ik zelfs niet uitgelezen en dat doe ik zelden. Jammer genoeg ook de detectivereeks van J.K. Rowlings hand onder het pseudoniem Robert Galbraith. Ik was nieuwsgierig, heb het nu gelezen, maar ga geen nieuwe exemplaren uit de serie meer lezen. Over een derde exemplaar die ik achteraan de lijst gooi, moet ik toch even langer nadenken. Ik twijfel, maar misschien dan toch Let It Snow? Het was een herlezing en was, eens je het verhaal al kent, toch wel wat teleurstellend. Misschien word ik – durf ik het wel zeggen – ook wel gewoon te oud voor dit Young Adult exemplaar.

Mijn 3 toppers van 2016

Here I Am van Jonathan Safran Foer uiteraard, ik wil hem nog eens herlezen ook maar wacht toch nog even gezien het kleppergehalte. Verder mag Melanie Benjamin zeker niet ontbreken. Voor mij toch wel de ontdekking van het jaar, die me met The Swans of Fifth Avenue nieuwsgierig maakte naar het werk van Truman Capote, en ook met The Aviator’s Wife niet teleurstelde. Als ik een van beide moet kiezen, nomineer ik The Aviator’s Wife omdat ik het levensverhaal van Charles Lindbergh en Anne Morrow toch net iets indrukwekkender vond. Gezien mijn liefde voor vliegen en reizen spreekt een pilotenkoppel me nu eenmaal ook meer persoonlijk aan dan een flamboyante schrijver en high society dames. Als derde twijfel ik tussen mijn twee non-fictie boeken. The Antidote of Happiness van Oliver Burkman is er een die me zeker gaat bijblijven en waarvan ik sommige ideeën af en toe nog wel eens durf toe te passen (denk: aanschuiven aan de kassa), maar Death at SeaWorld van David Kirby voedt wel een persoonlijke passie die mij veel breder bezighoudt dan dit boek alleen: zeezoogdieren en hun welzijn in het algemeen en dat van orka’s in het bijzonder. Free Willy, free Tilly, everyone!

Dit bericht werd geplaatst in Gelezen en geleefd, Look Back December en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Op de boekenplank in 2016

  1. Pingback: Op de boekenplank in februari 2017 | rinivyncke

  2. Pingback: The Circle : de film beter dan het boek? | rinivyncke

Geef een reactie

