Op de boekenplank in november

The Circle – Dave Eggers

Toen mijn partner in (literary and other) crime dit boek las, liet hij meermaals vallen dat dit echt iets voor mij was, zeker gezien mijn job in e-commerce. Bij deze is mooi bewezen dat we elkaar nog steeds verrassen, want ik vond het boek maar niets. Halverwege heb ik het vol frustratie opzij gelegd. De kritiek lag er zo dik op en het verdere vervolg was zo voorspelbaar. Bovendien was de verhaallijn van de personages zo dun en oppervlakkig, dat ik geen enkele drive voelde om verder te lezen. Dus, “oké Dave, boodschap begrepen, maar nog altijd niet overtuigd of ik je boek nog wel ga uitlezen”. Misschien dat ik me er gewoon met de film van af maak, want ik ben wel benieuwd naar hoe Emma Watson het er zal van af brengen in deze satire.

Let it Snow - John Green, Mauren Johnson & Lauren Myracle

Let it Snow – John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle

Aangezien ik in november weer wat meer aan het schrijven ging, geïnspireerd door, maar niet echt deelgenomen aan, NaNoWriMo, wilde ik bij enkele ‘pro’s’ in het young adult genre gaan spieken over hoe zij bepaalde zaken aanpakken. Let it Snow is een samenwerking tussen drie young adult auteurs die ook op YouTube geweldig goed scoren, met als bekendste naam natuurlijk die van John Green, waarover ik het een poos terug al uitgebreid had. Het boek bestaat uit drie verhalen, een van de hand van elke auteur, en is geniaal in hoe ze elk een afzonderlijk verhaal brengen maar ze als geheel toch met heel veel slimme knipogen in elkaar verweven worden. Ik vond het deze keer iets minder goed dan ik me herinnerde, maar zie het als een vroegtijdig kerstgeschenkje.

The Aviator's Wife - Melanie Benjamin

The Aviator’s Wife – Melanie Benjamin

Eerder dit jaar maakte ik kennis met Melanie Benjamin bij het lezen van The Swans of Fifth Avenue. Nieuwsgierig naar ander werk van deze auteur, ging ik verder met waarschijnlijk haar bekendste boek. The Aviator’s Wife beschrijft het leven van Anne Morrow, vrouw van ‘Lucky Lindy’, de piloot die als eerste de Atlantische Oceaan overvloog van New York naar Parijs in maar liefst 36 uur. Een wereldprestatie die niet alleen de rest van zijn leven, maar ook dat van zijn vrouw ernstig getekend heeft.

Het jaar is nog niet om en ik zou er mijn lijstje van het voorbije jaar nog eens moeten bijnemen, maar ik denk toch dat dit boek minstens in mijn top drie zal prijken. Enkele jaren terug zou ik zonder veel omhaal verklaard hebben dat historische romans niets voor mij zijn, maar dankzij Melanie Benjamin ben ik helemaal klaar om me verder in dit genre te verdiepen. Ik vind het boeiend om onrechtstreeks iets over de geschiedenis te leren, te weten dat die dingen ook echt gebeurd zijn, en intussen een heerlijke interpretatie van de gevoelswereld van deze historische figuren te lezen.

Het verhaal is net extra interessant omdat het door de ogen van Charles Lindberghs vrouw verteld wordt. Haar leven lang overschaduwd door de prestaties en het karakter van haar man, zijn haar eigen prestaties onbekend, maar daarom niet minder indrukwekkend. Het is het verhaal van een vrouw in de twintigste eeuw die nog steeds tegen een patriarchale hiërarchie opbokste maar eigenlijk zelf een ongelofelijk palmares achter de hand had. Of hoe ook hier weer blijkt dat achter elke grote man eigenlijk een nog grotere vrouw staat.

The Aviator's Wife - Melanie Benjamin, final chapters

 

Dit bericht werd geplaatst in Gelezen en geleefd en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Op de boekenplank in november

  1. Pingback: Op de boekenplank in 2016 | rinivyncke

Geef een reactie

