Op de boekenplank in mei

The Cuckoo's Calling - Robert Galbraith (J.K. Rowling)

 

The Cuckoo’s Calling – Robert Galbraith

Zou ik dit boek ooit gelezen hebben als ik niet wist dat Robert Galbraith een pseudoniem is van J.K. Rowling? Waarschijnlijk niet. Zou ik, nu ik het gelezen heb, verder lezen in deze detectivereeks? Dat wel. The Cuckoo’s Calling is een whodunit die het niet van zijn bloedstollende plot moet hebben. Wel is het een knap staaltje portretwerk. Detective Cormoran Strike is een gelaagd hoofdpersonage met zijn eigen bagage en een hoek af, zoals we ze graag hebben in dit genre. Maar daarnaast is ook elk personage dat geïnterviewd wordt door hem een feilloze schets die tot leven komt op het blad: hoe ze praten, zich gedragen, de woorden die ze kiezen. Op zoek naar wat aangename zomerlectuur? Dan kan ik je deze zeker aanraden. Eerder nood aan iets stevigs om je in vast te bijten, zoek dan nog maar wat verder.

 

The Swans of Fifth Avenue - Melanie Benjamin

 

The Swans of Fifth Avenue – Melanie Benjamin

Toen ik dit boek op Instagram zag passeren, dacht ik dat het een aardig chicklit romannetje zou zijn. Ook de naam Melanie Benjamin deed niet meteen een belletje rinkelen. Maar dat had wel gemoeten, aangezien ze onder andere ook het alom geprezen The Aviator’s Wife op haar naam heeft staan. Het was eerder de blurb van het boek op de site van de schrijfster die mijn nieuwsgierigheid prikkelde. The Swans of Fith Avenue speelt zich af in hartje New York te midden van de high society van weleer. Specifiek focust het op de vriendschap tussen schrijver Truman Capote, stijlicoon Babe Paley en hun andere ‘zwanen’. Toepasselijk voor een boek over de schrijver die de term non-fictieroman vastpinde, zou je het fictionele non-fictie kunnen noemen. Ik wilde dan ook meermaals naar Google grijpen bij het lezen, maar het verhaal is heerlijk genoeg op zich om aan die drang te kunnen weerstaan. (Ik spreek me niet uit over de uren die ik nadien nog weggelezen heb op het web eens het boek uit was.) Een aanrader voor iedereen die kan wegdromen bij New York, literatuur, the upper class en die gewoon van goede verhalen houdt. Bovendien motiveerde het boek me om nu zowel iets van Truman Capote zelf, als een ander boek van Melanie Benjamin te lezen.

Dit bericht werd geplaatst in Gelezen en geleefd en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Op de boekenplank in mei

  1. Pingback: Op de boekenplank in juni | rinivyncke

  2. Pingback: Op de boekenplank in november | rinivyncke

  3. Pingback: Op de boekenplank in 2016 | rinivyncke

Geef een reactie

