Mond aan mond reclame, het werkt: jawbone

bij het lopen horen guilty pleasure muziekjes

M. heeft al langer een fitbit en wanneer hij ’s avonds nog een blokje om doet om aan zijn dagelijks doel te komen, durf ik wel eens meegaan. Zelf focuste ik me eerder op start to run de voorbije maanden. Dat leek me effectiever en minder tijdsintensief dan dat dagelijks wandelen. Zeker met mijn zittende job. Maar ik begon me toch vragen te stellen over aan hoeveel stappen dat dan eigenlijk gelijk stond? En mijn conditie is dan wel alweer met rasse schreden vooruit gegaan, M. lijkt met zijn stappen toch ook heel wat ‘zichtbaar’ resultaat te hebben. Over mezelf kan ik met mijn immer te kritische bril moeilijk oordelen. Dan toch ook een fitbit kopen?

IMG_5624

Maar ik vind die fitbits als vrouw niet mooi genoeg om dagelijks te dragen. ‘Het ziet er niet uit,’ bleef voor mij de grootste barrière. Bovendien hoeft niet iedereen te weten dat ik mijn beweging track. Een gewone stappenteller voor in je broekzak blijkt niet handig voor als je kleedjes en rokjes draagt. En een smartwatch dat me qua prijs/kwaliteit aanstaat heb ik voorlopig ook nog niet gevonden. Komt er bij dat ik er nog niet van overtuigd ben dat ik al mijn notifications steeds onmiddellijk wil laten aankomen aan mijn pols. Dus dan toch maar weer het pad van de fitnesstracker op…

Na wat gesurf kwam ik op dit grappige stukje terecht waarbij Robin 7 trackers tegelijk test, maar ook op de meer serieuze artikels van wareable en techradar die een mooi overzicht geven van wat er zoal op de markt is. Er bleken toch enkele mooie opties tussen te zitten die ik verder wilde onderzoeken. Dus las ik verder over de fitbit, jawbone en misfit. Die misfit vond ik bij nader inzien toch niet zo mooi of het ging weer naar een broekzakexemplaar. Na wat vergelijkende reviews tussen de fitbit en jawbone te lezen, bleken voor mij de belangrijkste verschillen dit: een jawbone is veel eleganter en onopvallender dan een fitbit, deels ook omdat het geen scherm heeft, wat tegelijk wil zeggen dat je moet inloggen in de app om je stappen te kunnen raadplegen bij de jawbone, maar die app beweerde dan wel weer een heel interactief snufje te zijn. Dus las ik verder, over het verschil tussen de de jawbone up2 en up3 onderling, waarvan de laatste geen echte meerwaarde bleek te zijn. Dus was ik overtuigd: ik zou een jawbone up2 kopen.

En ik heb er nog geen seconde spijt van gehad. Jawbone houdt mijn aantal stappen bij en trackt mijn slaap en doet dat voor zover ik merk vrij nauwkeurig. Belangrijke plus voor mij is inderdaad de up smart coach app gebleken: Hier kan je alle statistieken bekijken, andere sportactiviteiten registreren en je humeur bijhouden. Je kan ook je voeding bijhouden, maar na enkele dagen testen kon ik besluiten dat ik vrij goed bezig ben en blijf ik er nu ook bewust van weg voor het een obsessie wordt. Maar wat ik helemaal geweldig vind aan de smart coach is dat hij op basis van de gegevens die hij verzamelt je advies geeft, uitdagingen stelt, informeert en naar andere artikels doorlinkt. Het motiveert en ‘coacht’ meer dan dat het statistiekjes alleen zijn. Of met andere woorden: het motiveert om bewuster en gezonder met je lichaam om te gaan door een evenwichtig slaap- en bewegingspatroon op te bouwen. En bij elke outfit die ik aandoe, ziet het er nog een mooi accessoire uit ook. Fan van dus.

 

jawbone up2

Toen enkele weken geleden een collega aan tafel vroeg of wat ik aan had een tracker is (ik werk nu ook eenmaal tussen de e-com-nerds, we hebben een zesde zintuig voor gadgets), vond ik het dan ook niet nodig er over te liegen. Ik wil niet dat iedereen op het eerste zicht zie wat ik aanheb, maar het is ook niet dat ze het niet mogen weten. Dus vertelde ik. En andere collega’s vielen uit de lucht. En waren geïnteresseerd. En stelden heel veel vragen. En intussen zijn er twee andere collega’s ook aan het tracken gegaan. Een met een fitbit en een met een jawbone. Binnenkort wil niemand nog aan zijn bureau blijven zitten. Mond aan mond reclame, het werkt dus echt.

Net zoals ik tegenwoordig mijn gewoontes bijhoud met habitbull, de app waar een andere collega in datzelfde gesprek over vertelde. Voer voor alweer een volgende post.

Dit bericht werd geplaatst in Tussen alle lachjes en gedagjes en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Mond aan mond reclame, het werkt: jawbone

  1. Pingback: Mond aan mond reclame, het werkt: PortAventura | rinivyncke

  2. Pingback: Mond aan mond reclame, het werkt: habitbull | rinivyncke

  3. Pingback: Vier vijfde werken voor een zes vijfde agenda | rinivyncke

  4. Pingback: Fan van de stappenteller – een jaar later | rinivyncke

Geef een reactie

