40 dagen zonder chips en cola, met fruit

40 dagen zonder chips en cola, dus. 40 dagen elke dag een stuk fruit.

Ik daag je uit!

Aangezien wij beiden thuis geen vlees eten, dacht ik er over na om een alternatief te bedenken. Er waren tijden dat M. thuiswerkte en zonder veel moeite en zonder er zich echt bewust van te zijn minstens een liter cola zero op zo’n werkdag naar binnen goot. Ik daagde hem uit veertig dagen geen cola te drinken. Hij daagde mij uit veertig dagen geen chips te eten. Niet dat ik het dagelijks eet, maar eens ik begin, moet de zak op. Nu we samenwonen en ik niet meer op een studentenbudget leef, moet ik toegeven wel vaker eens een zak te durven opendoen dan vroeger. Het is zo gemakkelijk. Veertig dagen geen chips voor mij, dus. Aangezien ik een persoon van ‘alles of niets’ ben, wilde ik solidair zijn met elkaar: alletwee geen chips of cola voor die periode.

Positieve insteek

En als ik dan toch bezig was, de gewoonte opnieuw oppikken om elke dag fruit te eten, een positieve insteek er aan toevoegen ook. Als kind en als tiener at ik dagelijks fruit, ik nam ook gewoon standaard water en fruit mee naar school. Aan de universiteit zette ik die gewoonte aanvankelijk gewoon verder. Sinds ik echter hier en daar ben gaan wonen en gaan werken en opnieuw studeren, ben ik ergens onderweg die gewoonte kwijtgespeeld. Tijd om een kruispunt aan te leggen en die gewoonte ook weer op te pikken.

 De tussenstand

We zijn nu 24 dagen later en ik heb nog steeds geen chips of cola gegeten of gedronken. Meestal gaat het vanzelf. Maar soms vind ik het toch lastig. Een zware dag op het werk… en zo’n cola zou toch wel heel verfrissend zijn. Zware migraine… en die cola bezorgt me caffeïne zonder me misselijk te maken. Op café gaan en geen alcohol drinken… Wat bestel je dan? Tv-kijken en dan vooral een serie of een film zijn toch veel gezelliger met chips. Me eigenlijk rotslecht voelen en troost zoeken in chips. Bij vrienden langsgaan en als aperitief chips voorgeschoteld krijgen.

Lessen

Het leert me met andere woorden alleszins op welke momenten ik naar beide grijp. En het leert me ook creatiever zijn in het bedenken van alternatieven. Hoewel ik dacht de chips het moeilijkst te vinden, merk ik eigenlijk toch vaker naar zo’n blikje cola light te verlangen. Langs de andere kant wees mijn zus me er op dat dat ene blikje cola om na de middag met meer energie verder te kunnen werken vast niet ongezonder is dan de vijf koffies die andere mensen per dag drinken. Gelijk heeft ze, maar die veertig dagen kunnen maar eens een les zijn.

Afbouwen en opbouwen

Wat het fruit betreft, heb ik geleerd dat ik er vooral aan moet denken om er te kopen en dan liefst een combinatie van soorten. Ik heb geleerd dat uit het vuistje, in partjes, in fruitsla, in versgeperst fruitsap, het allemaal evengoed smaakt en variatie doet eten. Ik moet er alleen aan denken, een gewoonte inbouwen.

Voorlopig heb ik toch nog net iets meer moeite met het afbouwen van cola- en chipsgewoonten dan met het opbouwen van de fruitgewoonte. We zullen zien na veertig dagen.

Dit bericht werd geplaatst in Tussen alle lachjes en gedagjes en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 40 dagen zonder chips en cola, met fruit

  1. Pingback: Nu ik werk, schrijf ik een ander verhaal… | rinivyncke

  2. Pingback: Dagen Zonder Vlees 2017 – meer plantaardig: de challenge | rinivyncke

Geef een reactie

