16 jaren zonder vlees

Vandaag gaat de vasten van start. Al is het voor velen de dag van de aftrap van 40 dagen zonder vlees, een ecologisch bewustmakende versie van de vasten. 40 dagen geen vlees eten vermindert onze ecologische voetafdruk aanzienlijk. Met 38.173 deelnemers heeft 40 dagen zonder vlees op één dag tijd al het equivalent van zo’n 38.450 baden water uitgespaard.

Was die ecologische insteek mijn motivatie om geen vlees meer te eten? Neen, geenszins. Het is inmiddels ook al zo lang geleden dat ik het me zelfs niet meer precies herinner. Maar dit is wat ik vertel wanneer mij gevraagd wordt waarom ik geen vlees eet: ik at vlees echt niet graag. Bij sommige varianten was het de smaak, bij andere dan weer eerder de structuur, of gewoon allebei. Het was een dagelijkse strijd en liever dan elke dag opnieuw diezelfde discussie aan te gaan en me met moeite enkele happen door mijn keel te laten murwen, koos mama er voor om me een alternatief voor te zetten. Dan at ik tenminste. Besloot ik met andere woorden bewust om vegetariër te worden? Neen. Het was een geleidelijke overgang.

Je zou kunnen argumenteren dat ik met andere woorden nooit ‘geleerd’ heb om vlees te eten. Misschien. De dingen die ik als kind nog het langst heb gegeten, los van wit vlees, zijn gerookte ham en pikante salami. Een smaak die ik lustte en een structuur die me niet deed kokhalzen. Al zou ik het ook nu niet meer door mijn keel krijgen. Toen ik in Spanje woonde heb ik beide nog eens geprobeerd, maar het ging niet meer. Het idee dat ik een dood stuk vlees opeet stoot me voor de borst en geeft me vanzelf het gevoel dat het ‘vies’ is. Waarom ik dan wel nog wit vlees en vis at? Ik kan je ook geen rationele uitleg geven. Smaak? Misschien. Ik vermoed vooral structuur. Het is minder gemakkelijk te associëren met dood vlees zoals dat van onszelf. Maar enkele jaren later moesten ook de kalkoenfilets en brochettes er aan geloven. Het smaakte me niet meer, ik vond het ook ‘vies’. Weer enkele jaren verder eet ik ook nog zelden kip en ben ik heel kieskeurig als ik het wel doe. Vis beperkt zich steeds meer tot schaal- en weekdieren. Waarom? Omdat die me nog smaken. Het enige dat ik echt lekker vind, geen storende structuur vind hebben, maar toch niet eet, zijn tonijnsalade en zalm.

Dat brengt me terug bij de ecologische insteek van 40 dagen zonder vlees. Had ik als kind geen moeite gehad met vlees eten, zou ik dan nu wel de keuze maken uit ecologische overweging? Misschien wel. Toen steeds meer berichten opklonken over de overbevissing van tonijn en de gevolgen die dat heeft voor niet alleen de tonijn zelf, maar ook voor de ecosystemen daarrond, reageerde ik aanvankelijk opstandig. “Ik eet al bijna niets meer van dieren, als ik ook al geen tonijn meer mag eten.” Al vond ik enige tijd later tonijn uit een blik ook plots een onaangename structuur hebben. Maar niets lekkerder dan een belegd broodje met tonijnsalade. Ik heb daarnaast een zwak voor orka’s en hoe meer ik me daarin inlees hoe meer ik besef dat onze overvloedige consumptie van zalm wel eens nefast voor bepaalde orkafamilies kan zijn. Een broodje tonijnsalade, gekookte, gerookte zalm, ik eet ze graag, maar net als kip eet ik ze nog zelden.

In 40 dagen zonder vlees schuilt met andere woorden geen uitdaging voor mij. Daarom ging ik op zoek naar een uitdaging voor mezelf. De ecologische insteek is er wat uit verdwenen, maar ik sluit me misschien meer aan bij de vastentijd of het gezonde aspect van vegetarisch eten: 40 dagen geen chips en cola, 40 dagen minstens één stuk fruit per dag. Waarom en hoe, dat laat ik je binnenkort weten.

Dit bericht werd geplaatst in Tussen alle lachjes en gedagjes en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op 16 jaren zonder vlees

  1. Pingback: 40 dagen zonder chips en cola, met fruit | rinivyncke

  2. Pingback: Dagen Zonder Vlees 2017 – meer plantaardig: de challenge | rinivyncke

Geef een reactie

